Information till konsumenter

Vi på Coupino.se har alltid som målsättning att du ska känna dig trygg när du handlar av något av de företag som vi samarbetar med. Nedan får du ta del av kundupplysningar som du som besökare ska ha vetskap om när du handlar online.

1. Ångerrätten

En ångerrätt på 14 dagar gäller alltid från det ögonblick du tar emot din vara fysiskt. Så om du exempelvis beställer en tröja den 2 april och hämtar ut tröjan den 9 april, då börjar ångerfristen att gälla den 9 april. Ångerrätten inkluderar idag merparten av alla onlineköp vars totalsumma ligger på över 400 kronor inklusive frakt.

Samtliga av de företag som vi samarbetar med tillämpar den lagstadgade 14-dagarsregeln när den kan appliceras. Om någon specifik återförsäljare skulle bryta mot ångerrätten kommer vi upphöra vårt samarbete med den aktör som missköter sig.

Undantag för ångerrätten kan dock existera om du exempelvis beställer en fotbollströja med ditt namn på, en resa eller en måttanpassad luvtröja. Det är alltid du som ansvarar för att ta del av de undantagsregler som gäller på företagens respektive webbsidor, men som tumregel är det nästan alltid 14 dagars ångerrätt som gäller.

2. Om du och återförsäljaren inte kommer överens

Om en tvist uppstår mellan dig och den webbutik du handlat av rekommenderar vi att du kontaktar Allmänna Reklamationsnämnden. De hjälper kostnadsfritt dig som konsument och deras experter är mycket behjälpliga när det kommer till att försvara dina intressen mot det företag du inte kommer överens med.

En genomsnittlig utredningstid ligger på 6 månader hos ARN, och om de ger dig rätt mot företaget lämnar de ett utlåtande som nästan alla e-butiker väljer att följa. Då utredningstiden är omfattande är det dock oftast smidigast att själv föreslå och komma överens om en lösning med det företag du har en tvist med.

Men om du vet att du har rätt och företaget vägrar att kompromissa, då är ett ärende hos ARN den bästa vägen att gå.

3. Du har rätt att reklamera produkter

Du har alltid tre år på dig att reklamera en produkt som du handlat online, och detta enligt konsumentköplagen. Produkter som inte längre kan användas som tillverkaren avsett kan alltid reklameras, men reklamationsrätten täcker dock inte skador som du själv orsakat.

En telefon vars skärm spruckit på grund av en olycka täcks aldrig av reklamationsrätten. Men om exempelvis en knapp eller en högtalare inte längre fungerar, då kan du i regel nyttja reklamationsrätten.

Externa resurser

Coupino
Logo